Coronavirus-crisis: is de reputatie van uw bedrijf onder controle?
De COVID-19-epidemie verandert ons dagelijks leven ingrijpend en het is nog steeds moeilijk om de impact ervan op de toekomst te bepalen. Dit heeft natuurlijk ook effect op het reputatiemanagement van uw organisatie en de manier waarop u communiceert met uw stakeholders.
Organisaties staan voor ongekende uitdagingen. Gaan we het Coronavirus doorstaan? Krijgen we te maken met een ernstig liquiditeitstekort? Wat te doen als het personeel ziek wordt, hoe moet het werk dan worden verdeeld? Hoe zorgen we onze toekomstbestendigheid? Sommige sectoren hoeven zich weinig zorgen te maken: de omzet van pakketbezorgers loopt op, de verkoop van boeken stijgt, het aantal Netflix-abonnementen groeit toe en buurtwinkels doen goede zaken. Anderen sectoren ervaren helaas een aanzienlijke vertraging in hun activiteiten, zoals het toerisme en de horeca.
De omwentelingen van vandaag zijn echter van invloed op ons allemaal. De uitdagingen zijn echter voor iedereen verschillend. Sommigen zullen geen andere keuze hebben dan allerlei soorten overheidssteun te gebruiken om hun hoofd boven water te houden, terwijl anderen de productiviteit snel moeten verhogen. In ieder geval brengt de crisis de noodzaak met zich mee om belangrijke beslissingen te nemen en die te communiceren met de werknemers, de doelgroepen en de overige stakeholders om het vertrouwen te behouden. En hun reputatie onder controle houden.
Hier zijn 5 tips voor heldere, consistente en transparante communicatie in tijden van crisis:
Toon leiderschap
Neem de leiding en laat zien dat er een kapitein is. Niet alleen in uw externe communicatie maar vooral intern voor uw medewerkers. U heeft echt hun motivatie, hun zelfvertrouwen en hun vaardigheden nodig. Door transparant te zijn in de verwachtingen en de te nemen maatregelen kunt u de dialoog met uw medewerkers aangaan en ze geruststellen, ook op afstand. Bovendien zorgt het voor een nog sterker gevoel van solidariteit binnen uw bedrijf.
Voldoe aan de verwachtingen van uw stakeholders
Wees alert op de onzekerheden, angsten en behoeften van uw stakeholders. Denk aan uw medewerkers, klanten, leveranciers, partners. Hun behoeften kunnen tegenstrijdig zijn. Om een aanpak op maat te ontwikkelen is het belangrijk om nauwkeurige analyses op te stellen.
Voorbereiding is key
Stel mogelijke scenario’s voor, specifiek voor uw organisatie, en bereid u voor om verklaringen af te leggen, te reageren op interviewverzoeken of terug te rapporteren. Bepaal de indicatoren die de fasen van de verschillende scenario’s zullen activeren, bijvoorbeeld wanneer het nodig is om over te schakelen van een reactieve communicatie naar een proactieve communicatie. Vanwege de snelle verspreiding van het coronavirus en de toenemende behoefte aan overheidsoptreden, zou u uw strategie net zo snel moeten kunnen aanpassen. Een goede voorbereiding is al het halve werk.
Wees flexibel
De situatie verandert van dag tot dag, soms van uur tot uur. Daarom is het essentieel om uw communicatiestrategie voortdurend aan te passen. Beslis snel en communiceer duidelijk. Inconsistente, overhaaste of achterblijvende, onnauwkeurige en tegenstrijdige informatie moet worden vermeden in een context van algemene bezorgdheid.
Aarzel niet om hulp te vragen
De controle over uw communicatie of reputatie mag u niet laten verslappen. Hulp nodig hebben is geen bewijs van onvermogen of zwakte. Het Insticom-team bestaat uit ervaren consultants die perfect zijn opgeleid om u op afstand te ondersteunen in uw communicatie – crisis of niet – door u strategisch advies te geven en deze te implementeren. Tijdens de Coronavirus-crisis bieden we 100 tickets aan voor een gratis online consult om uw behoeften te analyseren en u een advies op maat te geven. Boek uw afspraak met onze adviseurs.