• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
INSTICOM

INSTICOM

Nederlands English Français
  • Home
  • Over INSTICOM
  • Team
  • Job
  • Contact
  •  
  • COVID-19
  • Reputatie
  • Persaandacht
  • Content
  • Crisiscommunicatie
  • Public Affairs
  •  
  • Klanten
  • Cases
  • Whitepapers
  • Latest news
  • Blog

Megabus lanceert diensten in Europa

14/03/2019 door camille

Vraag:

Het Britse busbedrijf megabus.com koos ervoor om in 2014 zijn eerste basis op het Europese continent in Brussel te openen. We werden aangesteld om het bedrijf in de Belgische media te introduceren, zowel bij de vakpers als bij de publiekspers. Megabus.com is een prijsvechter en biedt bustickets voor reizen in heel Europa aan vanaf  €1. De uitdaging was om de merkbekendheid van megabus te vergroten en een klantendatabase te creëren.

Aanpak:

Megabus besloot in 2014 om de communicatie in België naar aanleiding van de aanstaande lancering van de eerste continentale basis aan INSTICOM uit te besteden. INSTICOM organiseerde een persconferentie in Brussel, verspreide een persbericht met persmap en organiseerde interviews met belangrijke media om de strategie van megabus.com te presenteren. Met deze perslancering startte ook een structurele media campagne.

Sindsdien werden regelmatig persberichten (± 1,5 / maand) verstuurd waarin nieuws over het busbedrijf werd aangekondigd en relaties met verschillende stakeholders werden onderhouden/versterkt: reizigers, politici, lokale autoriteiten, nationale vereniging van touroperators. Doel was de perceptie van busreizen te verbeteren en om aan te dringen op de noodzaak om een speciaal busstation in Brussel te bouwen.

Om rechtstreeks met de klanten te communiceren, hebben we 2 Facebook-pagina’s (Frans + Nederlands) gemaakt die we van A tot Z hebben beheerd: het verzorgen van de content, het posten volgens plan, het maken van video’s, het plaatsen van foto’s, het organiseren van wedstrijden, enz. We volgenden het nieuws dagelijks op en communiceerden gerelateerde berichten bij stakingen van openbare diensten, belangrijke vertragingen op luchthavens, enz.

We hebben Megabus goed voorbereid op mogelijke crisissituaties door het opstellen van een crissiscommunicatiehandboek. Hierdoor kan snel worden gereageerd op situaties die zich voordeden: ongeval, vertraging, stakingen, enz.

Resultaat:

Megabus.com behoorde al snel tot de topspelers in de reisindustrie in België. Hun naamsbekendheid steeg onmiddellijk dankzij een grote en regelmatige berichtgeving in de pers. De start van de activiteiten van Megabus.com in België veranderde de perceptie van busreizen: groener dan vliegtuigen, veiliger en goedkoper dan reizen met de auto, enz.

Maandelijks verschenen er een 20-tal artikelen in de media (B2B en B2C). Ongeveer 12.000 fans hebben zich in de eerste 3 maanden op de Facebookpagina geabonneerd.

Megabus.com werd in 2016 overgenomen door concurrent Flixbus en werd geherpositioneerd.

Bekijk hier meer voorbeeldprojecten.

« Eurosender van start in België
Swissport landt in Brussel »
Laten we samenwerken !

Contacteer ons

Footer


Victor Jacobslaan 80
1040 Brussel
België

+32 (0) 2 627 06 00
hello@insticom.be

BEDRIJF

  • Home
  • Over INSTICOM
  • Team
  • Job
  • Contact

DIENSTEN

  • COVID-19
  • Reputatie
  • Persaandacht
  • Content
  • Crisiscommunicatie
  • Public Affairs

MEER

  • Klanten
  • Cases
  • Whitepapers
  • Latest news
  • Blog
enfr
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter

Zoeken

Copyright © 2021 · INSTICOM · Privacy statement · Gedragscode · Voor de pers · made with ♥ by RaketNet