
Vraag:
Swissport nam deel aan de tender voor de afhandelingscontracten op Brussels Airport en won daarmee 4 licenties. Swissport, wereldwijd marktleider op het gebied van afhandeling, was relatief onbekend in België.
Aanpak:
In eerste instantie was het doel om beslissers over de tender via de media objectief te beïnvloeden ten voordele van Swissport, de naamsbekenheid te verhogen en Swissport te positioneren als een betrouwbare partner voor luchthavens en een uitstekende afhandelaar voor luchtvaartmaatschappijen.
INSTICOM startte met activiteiten voor Swissport voordat The Brussels Airport Company de winnaars van de tender bekend ging maken. Activiteiten begonnen met een media audit waarbij we de huidige bekendheid van Swissport bij de media hebben geanalyseerd en aanknopingspunten hebben gezocht om Swissport in de media te kunnen krijgen. Vervolgens zetten we gerichte interviews op met belangrijke (luchtvaart)journalisten op basis van invalshoeken die 1-op-1 zijn gepitched. Daarnaast ontwikkelden we diverse persberichten die breed zijn uitgestuurd. Na de toekenning van de licenties aan Swissport zijn activiteiten verschoven richting crisiscommunicatie door de rechtszaken die zijn opgestart door Aviapartner. Door middel van de invalshoeken organiseerden we gericht interviews voor Swissport.
Resultaat:
De naambekendheid van Swissport en haar positionering is, mede dankzij de heisa die is ontstaan na de toekenning van de licenties, enorm toegenomen. Kenmerkend daarbij is dat Swissport, dankzij sterke relaties gemaakt met journalisten, door de media wordt erkend als de terechte winnaar van de tender. De interviews hebben geleid tot toonaangevende artikelen in onder andere De Tijd, L’Echo, La Libre Belgique, Le Soir, De Standaard, De Morgen en Trends/Tendances.
De persberichten over Swissport zijn goed opgepikt en hebben geleid tot een regelmatige en gestructureerde aanwezigheid in de Belgische media.