door Insticom
door Insticom
Als een pr-bureau gevestigd in Brussel, zijn wij verantwoordelijk voor het opstellen en afleveren van persberichten voor onze klanten op dagelijkse basis. Maar op welke dag van de week en op welk tijdstip heb je het hoogste succes om journalisten te bereiken?
Onze collega’s bij HBI interviewden bijna 100 journalisten uit alle sectoren over dit onderwerp en we overlopen kort de resultaten, waarbij we een antwoord geven op welke momenten journalisten de voorkeur geven aan het ontvangen van persberichten. De resultaten laten zien dat het begin van de week en de ochtend de meest populaire tijden zijn.
Beste dag voor het versturen van persberichten
Pr-bureaus worden vaak door hun opdrachtgevers gevraagd welke dag nu het meest geschikt is voor een mailing. Het antwoord op die vraag is dinsdag. 75 procent van de respondenten duidde die dag aan als optimale dag (meerdere antwoorden waren mogelijk). Journalisten geven de voorkeur aan het ontvangen van nieuws aan het begin van de week, om dit in de loop van de week te kunnen verwerken. Met 62 procent volgt maandag op dinsdag als de beste dag om een persbericht naar de journalisten te sturen.
In de loop van de week wordt de bereidheid om nieuws te ontvangen zwakker. Vrijdag is met 44 procent de meest ongeschikte werkdag. Het is niet verwonderlijk dat het weekend met 13 procent en 16 procent minder succesvol is. Veel journalisten antwoordden echter dat de actualiteit van het nieuws belangrijker is als het gaat om het dagelijkse nieuws. Ze willen zo snel mogelijk geïnformeerd worden. Voor velen is de dag van verzending dan minder belangrijk.
Wat is het beste moment om persberichten uit te zenden?
Ook interessant is de tijd gedurende de dag zelf. Hoewel 47 procent aangeeft dat ze zich niet bekommeren om het exacte uur, geeft bijna evenveel (46 procent) de voorkeur aan het ontvangen van persberichten in de ochtend. Het blijkt dat journalisten vooral aan het begin van de dag op zoek zijn naar mogelijkse topics om deze dan in de middag content errond te creëren van inhoud. Voor veel journalisten is snelheid ook hier een prioriteit. Het laatste nieuws moet zo vroeg mogelijk worden verstuurd. Met minder tijdgevoelige berichten is de tijd beduidend minder belangrijk.
Hoeveel links moet een persbericht bevatten?
De tijd dat persberichten nog per post werden verstuurd is al lang voorbij. Het versturen van persberichten per e-mail is nu de norm. E-mails hebben ook het voordeel dat er links naar aanvullende informatie kunnen worden geplaatst. Ook journalisten stellen dit op prijs: 71 procent van de respondenten vindt verdere links nuttig tot zeer nuttig. Persberichten moeten echter niet te veel links bevatten. Een duidelijke meerderheid van 75 procent vindt het aantal van één tot drie links passend.
De links moeten ook duidelijk aangeven waar ze naartoe leiden. Bijna 70 procent van de ondervraagde journalisten vond het belangrijk dat het linkpad duidelijk zichtbaar is. Korte URL’s zoals bitly zijn niet populair. Relevantie en werkgemak voor journalisten is hier belangrijk. Met 78 procent werd een link naar beelddatabases en mediakits het vaakst genoemd, gevolgd door gedetailleerde informatie op de website van het bedrijf (68 procent). Informatie van externe sites is niet noodzakelijkerwijs nodig (45 procent).
In het kader van dit onderzoek heeft HBI 97 journalisten geïnterviewd. Onder hen hoofdredacteuren, freelancejournalisten en andere redacteuren, bijvoorbeeld in de onlinesector of voor vakbladen. Zoekt u iemand om persberichten voor u op te stellen en uit te zenden? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen!